torsdag den 8. november 2012

En tur i trekanten med Illeris! .. DING!


Vi har haft en del om læringsteorier, og måden at lære på. En person vi har hørt og læst om er Knud Illeris.
Illeris fortæller en masse om “læringsteorier”. Men særligt for hans metoder er, hans læringstrekant. Læringstrekanten er en model, der gør det lettere for os at forstå hans teori. I “Mens Room” valgte vi derfor at kigge nærmere på denne “trekant”. For er der noget vi godt kan lide, så er det at noget bliver tegnet og fortalt. (Så alle er med).
Knud Illeris har samlet 16 forskellige teoretikeres bud på læringsteorier i hans bog Contemporary Theories of Learning der blev udgivet i 2009. Det første bud han introdusere ud af de 16, er hans egen “læringstrekant”, der viser de dimensioner der ifølge ham indgår i læring.



For at beskrive Illeris’s læringstrekant:



Vi starter i det venstre hjørne hvor selve indholdet befinder sig, altså vores viden, forståelse og evner. Her drejer det sig om hvad der helt konkret skal læres og formålet er for den lærende at udvikle sig en mening og en mulighed for at håndtere praktiske udfordringer. Her udvikles den personlige funktionalitet

I højre hjørne handler det om det Illeris kalder den
"mentale energi" der er det der er nødvendigt for læringsprocessen. Det drejer sig om vores følelser og motivation og formålet ved dette er at sikre en konstant mental balance og herved udvikle den personlige sensivitet.


Bunden af trekanten indholder interaktionen og kan for eksempel inkludere perception, transmission, erfaringer, deltagelse og aktivitet. Formålet er den lærendes sociale integration i samfundet
Indholdet (det venstre hjørne) og den mentale energi (højre hjørne) foregår internt i individet mens at interaktionen (bunden af trekanten) inkluderer det sociale og eksterne aspekt af læring.




Både det interne og det eksterne er essentielt i læringsprocessen ifølge Knud Illeris.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar