Et tilbageblik på vores dannelsesrejse
fra start til nu. Vi har, lige som Odysseus var det, været på en
forunderlig rejse ud i det ukendte, ud hvor vi ikke helt have fast
grund under føderne. Nu er vi imidlertid kommet hjem igen,
fuldstænding som sommerfuglemodellen (hjemme ude hjemme red.)
beskriver det, med mere indsigt og med et udvidet sind.
Vi har undervejs i forløbet haft en
masse formel læring på skolen, i form af forlæsninger og
klasseundervisning, som gennem assimilativ og akkomodative læring
har ændret vores opfattelse og syn inden for forskellige emner og
begreber. Gennem vores æstetiske produktion, har vi også gjort god
brug af, den formellle læring vi har modtaget. Vi har kunne tænke
både i digital dannelse, (på at være og ikke være indfødt i den
digitale tid, red.) på fantasibegrebet og på berettermoddelen i
forhold til den film vi vil præsenterer til faniseringen. Hvad med
den uformelle læring?
Der har i høj grad også været en
masse uformel læring tilrådighed for os gennem vores projekt. Da vi
i gruppen er fire forskellige individer og igen af os kommer ind i
projektet med den samme forståelse og det samme billede på
virkeligheden (sandheden, red.) omkring de emner vi har tumlet rundt
med, har vi kunne suplere hinanden og lærer af hinanden undervejs,
hvilket må forstås som uformel læring da vi på forhånd ikke har
haft som intention af belærer hinanden.
The more you read, the more you know.
The more you know, the smarter you grow!
-Dr. Suess
Vi har fra starten af projektet haft en
hel klar ide om hvad vores intentioner er omkring vores æstetiske
produktion, (hverve mænd til pædagogfaget, red.) den intention har
ikke ændret sig. I takt med vi har undergået en masse læring og
fået en masse begreber smidt i vores store pædagogrygsæk, har vi
dog fået øjnene mere og mere op for at der i vores æstetiske
produktion er mange ting der skal overvejes og tages højde for.
Projektet har ikke ændret sig redikalt
efter den nye viden vi har fået, men vi har bestrebet os på at få
alt det nye inkoporeret i vores projekt. Vi har altså ikke lavet
produktet ud fra den undervisning vi har haft, men rettet det ind
efter det. Til en anden gang, har vi nu en masse viden vi kan gøre
brug af under udarbejdelsesfasen, og kan derfor få et helt andet,
meget mere målrettet, produkt ud af det.
Der kan argumenteres for at opbygningen
af forløbet, i forhold til læring og kvalitet af de færdige
produkter, ikke er fornuftigt sat op.
I vores arbejde med den æstetiske
produktion, har det været svært at få de nye tanker, viden og
ideer vi har fået i undervisningen, specielt undervisning der sker
få dage inden afslutningen (blogaflevering, red.), til at spille ind
i det færdige produkt. Ved at undervise emner i og omkring den
æstetiske produktion før eller tidligere i produktionsfasen, vil
det værer nemmere at arbejde med og bruge det der bliver lært til
at udarbejde og arbejde efter.
Vi mener nu i gruppen at vi har fået
det bedste ud af og størst mulige udbytte af både den formelle
undervisning der har været stillet til rådighed og det
procesorienterede arbejde vi har haft med produktionen. Vi er langt
om længe nået hjem til Ithaka.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar