fredag den 9. november 2012

Evaluering


Et tilbageblik på vores dannelsesrejse fra start til nu. Vi har, lige som Odysseus var det, været på en forunderlig rejse ud i det ukendte, ud hvor vi ikke helt have fast grund under føderne. Nu er vi imidlertid kommet hjem igen, fuldstænding som sommerfuglemodellen (hjemme ude hjemme red.) beskriver det, med mere indsigt og med et udvidet sind.

Vi har undervejs i forløbet haft en masse formel læring på skolen, i form af forlæsninger og klasseundervisning, som gennem assimilativ og akkomodative læring har ændret vores opfattelse og syn inden for forskellige emner og begreber. Gennem vores æstetiske produktion, har vi også gjort god brug af, den formellle læring vi har modtaget. Vi har kunne tænke både i digital dannelse, (på at være og ikke være indfødt i den digitale tid, red.) på fantasibegrebet og på berettermoddelen i forhold til den film vi vil præsenterer til faniseringen. Hvad med den uformelle læring?
Der har i høj grad også været en masse uformel læring tilrådighed for os gennem vores projekt. Da vi i gruppen er fire forskellige individer og igen af os kommer ind i projektet med den samme forståelse og det samme billede på virkeligheden (sandheden, red.) omkring de emner vi har tumlet rundt med, har vi kunne suplere hinanden og lærer af hinanden undervejs, hvilket må forstås som uformel læring da vi på forhånd ikke har haft som intention af belærer hinanden.


The more you read, the more you know.
The more you know, the smarter you grow!
                                        -Dr. Suess

Vi har fra starten af projektet haft en hel klar ide om hvad vores intentioner er omkring vores æstetiske produktion, (hverve mænd til pædagogfaget, red.) den intention har ikke ændret sig. I takt med vi har undergået en masse læring og fået en masse begreber smidt i vores store pædagogrygsæk, har vi dog fået øjnene mere og mere op for at der i vores æstetiske produktion er mange ting der skal overvejes og tages højde for.
Projektet har ikke ændret sig redikalt efter den nye viden vi har fået, men vi har bestrebet os på at få alt det nye inkoporeret i vores projekt. Vi har altså ikke lavet produktet ud fra den undervisning vi har haft, men rettet det ind efter det. Til en anden gang, har vi nu en masse viden vi kan gøre brug af under udarbejdelsesfasen, og kan derfor få et helt andet, meget mere målrettet, produkt ud af det.

Get your ducks in a row!




Der kan argumenteres for at opbygningen af forløbet, i forhold til læring og kvalitet af de færdige produkter, ikke er fornuftigt sat op.






I vores arbejde med den æstetiske produktion, har det været svært at få de nye tanker, viden og ideer vi har fået i undervisningen, specielt undervisning der sker få dage inden afslutningen (blogaflevering, red.), til at spille ind i det færdige produkt. Ved at undervise emner i og omkring den æstetiske produktion før eller tidligere i produktionsfasen, vil det værer nemmere at arbejde med og bruge det der bliver lært til at udarbejde og arbejde efter.

Vi mener nu i gruppen at vi har fået det bedste ud af og størst mulige udbytte af både den formelle undervisning der har været stillet til rådighed og det procesorienterede arbejde vi har haft med produktionen. Vi er langt om længe nået hjem til Ithaka.


Så for i ikke mere for den femogtyve øre 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar