Formel/uformel
læring
Hvordan
kan vi fange vores målgruppe bedst og få det ønskede budskab bedst
muligt implamenteret i deres bevistheden?
Som
nævt lærer vi hele tiden, og de fire læringsformer
kumulativ(mekanisk), assimilativ, akkomodativ og transformativ læring
kan yderligere deles op i to 2 kasser, formel- og uformel læring.
Disse to spiller ofte ikke sammen, og i nogle tilfælde modarbejder
de ligefrem hinanden.
Når
læringenen er sat i system og bliver styret af samfundet som i
skolen, så er der tale om formel læring. Den kan ofte forekomme
irrelevant og ubrugelig i den virkelige verden, hvis modtageren ikke
kan se hvordan de skal viderebringe det til hverdagslivet. Formel
læring er karakteriseret ved at være
struktureret, og at den foregår med et bevidst mål om at lære
altså intentionelt.
Den
læring der ikke finder sted i skolen, og som ikke har karaker af at
være intentionel læring betegnes som uformel, det kan ske hvis man
søger information om emner man interessere sig for eller som har
vagt ens opmærksomhed. Den uformelle læring er altså
karakteriseret ved at være tilfældig og ustruktureret. Man kan sige
at den uformelle læring sker bag om ryggen på os, man vil oftest
ikke være bevist om at man er i en læringsproces.
Vi er i gruppen blevet enige om at et traditionelt fordrag om pædagoguddannelsen ikke ville fange vores målgruppe, det har for meget karakter af formel læring. Vi har i stedet valgt at prøve at få målgruppen til, gennem uformel læring, at blive beviste om pædagogfaget. Ved at kaste vores flyers håber vi på at målgruppen ”ubevist” bliver interesseret i og på egen hånd søge viden om faget, på den måde tror vi at vores budskab vil blive bedre modtaget. Når de på egen hånd søger viden om pædagogfaget skal vi have gjort vores video tilgængelig, så de også her igennem kan blive inspireret til at finde ud af mere om det at være pædagog. Når målgruppen selv har været aktive i processen vil de lærer mere og føle mere for det!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar