onsdag den 7. november 2012

Living and learning


 Når vi skal lære noget kan man sige at det sker ved at hjerne modtager nogle nye, ukendte impulser som holdes op mod tidligere oplevelser. På dem måde opstår der nogle skemaer til forskellige typer situationer. Den måde at lære på kan dele op i fire forskellige lærings former.


Kumulativ, assimilativ, akkomodativ og transformativ.


Kumulativ læring er når vi bevæger os ud hvor vi ikke har været før. Det vil sige at vi ingen tidligere erfaringer har med det. Derfor er den kumulative læring størst i de første leve år, hvor alt endnu er nyt. I takt med at alderen og erfaringerne vokser ophøre den kumulative læring næsten.
Når vi oplever nye impulser som vi allerede har nogle erfaringer med, er vi i stand til tilføje den nye viden til allerede eksisterende skemaer. Det er den assimilative læring, som er den vi typisk klare os igennem dagligdagen med.
Akkommodation læring er i modsætning til den assimilative en egenligt omkonstruering af skemaet og derved også mere krævende. Man er nød til nedbryde dele af de gamle skemaer og tilføje den nye viden. Det kræver en del psykisk energi, men man kommer ud på den anden side med en følelse af større indsigt og forståelse for den nye viden.
Til sidst er der den transformative læring, som også er den mest voldsomme. Den forekommer når man gør op med ting som holder en tilbage i livet, det kan være personlige kriser og lign. Under denne læring sker der en om omlægning af vores skemaer og den måde de hængere sammen på. Det er utrolig krævende at lave den om møblering, men man kan kommer ud i sidste ende, med en følelse af at være en helt nyt menneske.

I forhold til vores ambition om at hverve fler mænd til pædagog uddannelsen har det været vigtig at prøve at tænke lidt ude af boksen. Gymnasie elever er vant til at modtage klasse undervisning og færdes, rent skolemæssigt, i et assimilativ læringsmiljø. I stedet for at holde endnu et foredrag for dem, vil vi prøve at give dem en ny impuls ved at smide flyers med komisk catch phrases under en morgensamling på skolen. På den måde håber vi at flere folk vil huske det og måske vil de senere reflektere over oplevelsen. Hvis vi er rigtig heldige kan det være med til at rykke lidt på deres ”pædagog skema” og vakt en interesse for uddannelsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar