Når vi skal lære noget kan man sige
at det sker ved at hjerne modtager nogle nye, ukendte impulser som
holdes op mod tidligere oplevelser. På dem måde opstår der nogle
skemaer til forskellige typer situationer. Den måde at lære på kan
dele op i fire forskellige lærings former.
Kumulativ, assimilativ,
akkomodativ og transformativ.
Kumulativ læring er når
vi bevæger os ud hvor vi ikke har været før. Det vil sige at vi
ingen tidligere erfaringer har med det. Derfor er den kumulative
læring størst i de første leve år, hvor alt endnu er nyt. I takt
med at alderen og erfaringerne vokser ophøre den kumulative læring
næsten.
Når vi oplever nye
impulser som vi allerede har nogle erfaringer med, er vi i stand til
tilføje den nye viden til allerede eksisterende skemaer. Det er den
assimilative læring, som er den vi typisk klare os igennem
dagligdagen med.
Akkommodation læring er i
modsætning til den assimilative en egenligt omkonstruering af
skemaet og derved også mere krævende. Man er nød til nedbryde dele
af de gamle skemaer og tilføje den nye viden. Det kræver en del
psykisk energi, men man kommer ud på den anden side med en følelse
af større indsigt og forståelse for den nye viden.
Til sidst er der den
transformative læring, som også er den mest voldsomme. Den
forekommer når man gør op med ting som holder en tilbage i livet,
det kan være personlige kriser og lign. Under denne læring sker der
en om omlægning af vores skemaer og den måde de hængere sammen på.
Det er utrolig krævende at lave den om møblering, men man kan
kommer ud i sidste ende, med en følelse af at være en helt nyt
menneske.
I forhold til vores ambition
om at hverve fler mænd til pædagog uddannelsen har det været
vigtig at prøve at tænke lidt ude af boksen. Gymnasie elever er
vant til at modtage klasse undervisning og færdes, rent
skolemæssigt, i et assimilativ læringsmiljø. I stedet for at holde
endnu et foredrag for dem, vil vi prøve at give dem en ny impuls ved
at smide flyers med komisk catch phrases under en morgensamling på
skolen. På den måde håber vi at flere folk vil huske det og måske
vil de senere reflektere over oplevelsen. Hvis vi er rigtig heldige
kan det være med til at rykke lidt på deres ”pædagog skema” og
vakt en interesse for uddannelsen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar